Skip to content


Test: ako sa učiť na skúšky

Ponúkam vám tento test, ktorý skúšam na vlastnej koži. Test, ako sa učiť na skúšky, v tomto prípade na štátnice z pedagogiky a psychológie. Verím, že vám nebude prekážať použitie takej malej trošky matematiky v tomto návode na plán. Uvedený postup sa dá aplikovať na akýkoľvek proces učenia sa na nejakú významnú skúšku.

Menej je viac, veľa je málo

Všetko to započalo ešte v máji 2007, kedy som sa dozvedel finálnu podobu téz na štátnice z pedagogiky i psychológie, ktoré sa mali konať v septembri 2007. Poznámky z prednášok som mal, zohnal som si vypracované tézy z predchádzajúcich rokov. Literatúru som mal už predtým. Začal som s plánom.

Každá činnosť potrebuje starostlivé naplánovanie. Téz z pedagogiky bolo 18, zo psychológie 15. Pri takomto „pohľade zhora“ sa to javí ako relatívne málo otázok. A to je len dobre. Treba totiž ostať v tom, že sa budeme učiť málo. Málo v jeden deň.

V tom čase (máj 2007) bolo do septembra dosť času, ktorý zapĺňa niečo cez tri mesiace (plus mínus pár dní). Tri mesiace jún, júl, august tvorí presne 92 dní. Najmenší spoločný násobok čísel 15 a 18 (počty téz) je 90, čo danému časovému rozpätiu plne vyhovovalo. Tým bolo možné každú tézu z každej časti učiva prejsť dohromady 5 krát.

Lenže to by boli zabité aj nedele, čo som nechcel. Preto sa stačilo obmedziť na zopakovanie si téz 4 krát. Malo by to stačiť. A malo to tú výhodu, že nedeľu som mal každý týždeň voľnú.

Nuž čo, 6. júna 2007 som sa úspešne začal učiť. Každý deň som sa učil jednu tézu z pedagogiky a jednu zo psychológie. Celé učenie mi denne zabralo maximálne 3 hodiny. Občas sa mi nechcelo, priznám sa, a učil som sa „len“ pol hodiny tie hlavné pojmy z danej tézy. Vzhľadom na veľké množstvo opakovaní som si to mohol dovoliť.

Prišiel aj týždeň, kedy som bol chorý, kedy som sa neučil – nie je dobré sa učiť počas choroby, lebo mozog vtedy zabúda viac, než je zdravé. To skrížilo moje plány, pretože teraz mi nejaké tie opakovania zvyšovali. Ale len zdanlivo. Výhodou učenia sa málo v jeden deň s voľnými nedeľami je to, že v niektorý deň, keď je chuť, sa dá nabrať jedna téza navyše. Prípadne obetovať jednu nedeľu. A všetko sa úspešne podarilo dohnať.

Keď tu dňa 9. septembra 2007 som úspešne zavrel poslednú tézu posledného (štvrtého) opakovania. Niektoré z nich sa mi samozrejme podarilo prejsť aj päťkrát, čo v prvopláne ani nebolo.

Štátnice ma čakajú 17. septembra 2007, dovtedy od zavretia poslednej otázky treba mozog nechať oddýchnuť a nech si poukladá nazbierané vedomosti.

O výsledku tohto sebavzdelávacieho testu budem informovať po štátniciach. Ak bude výsledok priaznivý, môžete ho aplikovať.

Posted in Rozvoj osobnosti, Škola.


2 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

  1. katka says

    haha to je uzasne ako malo si toho na bakalarky mal. Ja mat statcice z 2 predmetov a tak malo otazok a tolko mesiacov pred statnicami, tak som stastny clovek. Ja mam predmetov 5(kazdy cca 14 otazok), bakalarku takmer nezacatu (nehovoriac ze od nas vyzaduju profi vedecku uroven) , + ma caka klasika skuskove, odovzdavanie bakalarky,statnice a PRIJIMACKY to vsetko da sa povedat naraz. A estenam oznamili, ze budeme zrejme za opakovanie statnic calovat 1000 eur. Super nie? :) :) :)

  2. Peter Druska says

    Katka, nezáleží na počte otázok, ale na spôsobe, ako si ich rozdelíš. To isté, alebo veľmi podobné, som aplikoval na štátnice z matematiky a informatiky, kde už bolo okolo 80 téz dohromady a fungovalo to :-) .

    Každopádne Ti prajem len úspech. Určite Ti to vyjde.