Skip to content


Blog ako prostriedok motivácie k učeniu?

Ako motivovať mladého človeka, aby sa učil? Dnes je to ťažké. Posilňovače ako peniaze, torty, bicykle a iné, to môže fungovať len dočasne. Raz príde deň nasýtenia a motivácia sa stráca. Vplýva na to aj mnoho zaujímavejších činností, ako činnosť učenia. Čo je tak populárne a chcené?

Internet (a počítačové hry). Okrem televízie je internet častým terčom obvinení z radov starších dospelých, že deformujú myslenie mládeže a kvôli čomu zanedbávajú školu. Všemožnými spôsobmi sa snažia tieto „problémy“ obmedzovať, zakazovať. Lenže zakázané ovocie chutí najviac, preto sa to nedarí.

Čo tak využiť, čo pokladáme za zlé, vo svoj prospech? Je potrebné si uvedomiť, že každý človek si hľadá svoj vzor, podľa ktorého sa chce správať v danom vývinovom období. Raz to je Fico, raz Pyco, inokedy Madonna, ľudia sú rôzni.

I keď rodičia hrajú významnú úlohu vo výchove novej generácie, často sú aj terčom odmietania a vzdoru: „sedíme, v tme na lavičkách, vravia nám, že nás svet hýčka, vravia nám, vravia nám, že sme nároční.“ Vo veľa veciach sú vzorom, ale mladí si to priznajú až neskôr.

Oveľa ľahšie sa prijímajú ľudia, ktorí nehrajú rolu rodiča v kontakte s mladým človekom. Napríklad je to rovesník, s ktorým idú na koncert, idú do kina, hrajú s ním CS alebo komunikujú spolu cez diskusné fóra. Mladý prijme aj staršieho človeka. Hlavne sa musí dostať z mentorskej pozície (pozície, kedy mladého riadi) a musia sa spolu zhodovať v záujmoch. Napríklad je to častým javom pri počítačových hrách alebo klasických športových aktivitách.

Rodič má jednu nevýhodu v tomto (aj keď sa to nezdá byť nevýhodou) – chyby, ktoré mladí robia, rodičia veľmi dobre poznajú. A preto sa správajú tak, že dohovárajú, riadia, niekedy kričia ma mladého človeka. A to je práve to, čo veľa teenagerov odrádza od komunikácie a spolupráce s rodičom.

Jeden dôvod, prečo mladí rodičov nepočúvajú

Ako si to zase urobil? Koľkokrát ti mám hovoriť, že to takto nesmieš?

Čo cítiť z vyššie uvedeného príkladu dohovárania? Áno, odpor a negativizmus. Lenže takým spôsobom sa posilňuje to správanie, ktoré chce rodič odstrániť (o tom bude reč inokedy).

Jeden dôvod, prečo mladí nasledujú svoje vzory

Neboj sa, ešte z nikoho neubudlo, keď sa to niekomu nepodarilo. Je to jednoduché, a keď sa náhodou pomýliš, pomôžem ti.

Z pred chvíľou uvedeného príkladu cítiť optimizmus, nádej, povzbudenie a akúsi pomocnú ruku v prípade chýb. Práve tie chyby rodičia často kritizujú, a nepomáhajú ich mladému riešiť ako človekovi, ktorý je úcty hodný.

Aby som nechodil dlho okolo horúcej kaše, skúsim predostrieť metódu, ktorá by teoreticky mohla byť jednou z mnohých ciest, ako ovplyvniť mladých ľudí bez straty úcty k rodičovi a pritom pomôcť formovať rozvoj osobnosti k žiadúcim cieľom (stanovené spoločnosťou).

Treba vyskúšať

Povedzme, že máme k dispozícii mladého človeka, ktorý dlho do noci vysedáva pri počítači a pri tom zanedbáva školu práve kvôli tomu, že vstane o dvanástej na obed, o jednej poobede. Je teraz nepodstatné, aký výkon v škole chceme, aby dosahoval. Teraz ide o to, ako motivovať dotyčného človeka k zlepšeniu svojho denného programu. Dohováraním to nejde, ani trestom. Ako teda?

Treba si s ním skúsiť zahrať hru na vzor. V tomto je potrebné zatiahnuť do toho čo najviac ľudí, ktorí vplývajú na človeka. Jednak je to rodič, jednak súrodenec (ak je nejaký na svete), jednak sú to učitelia. Rodič by mal mať jasno, čo chce u mladého dosiahnuť, vymyslieť a dobre si premyslieť plán. Vybrať zbraň, proti ktorej tak silno bojuje – internet – a zasiahnuť. Dohodnúť sa s učiteľom, ktorý by žiakom za 5 minút sviežo prezentoval určité myšlienky, ktoré kdesi na internete čítal, a ktoré sa týkajú „problematických“ oblastí výchovy. Lenže pri tom všetkom ani slovkom nezmieniť to, že sa to týka práve žiakov. Prezentovať to ako niečo, čo pomohlo učiteľovi veľmi vo svojom živote (mal by to aspoň skúsiť, aby hovoril o tom, čo mu je jasné):

[Na začiatku nejakej hodiny učiteľ hovorí:] mal som taký problém, že som dlho sedával pri počítači do noci. Dosť mi to prekážalo, keďže som cez deň nestíhal. Nevedel som prečo a nevedel som nájsť na to recept. Lenže minule som náhodou došiel k blogu, kde sa písalo, ako zlepšiť kvalitu spánku (povedzme na tabuľu napísať adresu, rozdať papieriky, kde by mal každý už napísanú tú adresu, …). Skúsil som to a skutočne to funguje. Zo začiatku to bolo ťažké, ale dnes toho cez deň stihnem viac a aj sa zahrám na PC ;-) . No, ale poďme k objemu rotačných telies.

Keď to bude prednesené srdečne a úprimne, žiaci budú cítiť, že to nie je namierené na ich správanie a nebudú dotknutí, urazení a podobne. Dovolím si tvrdiť, že je veľká pravdepodobnosť, že niektorí z nich sa na to pozrú a rozšíria to po triede, škole aj slovne.

Dobre sa mi o tom hovorí, len čo je pravda. Chce to niekto skúsiť v praxi? Ja to raz chcem skúsiť, ale mám na mysli, či to chce teraz niekedy niekto skúsiť?

Posted in Komunikácia, Rodina, Rozvoj osobnosti, Škola, web.